Známe odpověď na zdražování HEETS. Ředitelka Andrea Gontkovičová v otevřeném rozhovoru

Rozhovor s ředitelkou inovací a marketingu PMI ČR Andreou Gontkovičovou zajímavě a otevřeně odpovídá na témata, která zajímají všechny uživatele IQOS.  

0

Získat rozhovor od vedení Philip Morris bylo překvapivě snadné. Žádné schovávání za sekretářky a emaily, na první pokus se ozvali rovnou z nejvyššího vedení a pozvali mě do chrámu PMI na rozhovor. 

Nejistou rukou jsem otevřel dveře prosvětlené kanceláře ředitelky rozvoje, inovací a marketingu. Obavy se ukázaly zbytečné, IQOS Lady Andrea Gontkovičová, nominovaná na Slovenku roku, je úžasná a milá žena, která si mě okamžitě získala především svou otevřeností. Její nadšení pro IQOS se navíc nedalo přehlédnout.

 

Přečtete si v plném znění a přeložené do češtiny, co nás čeká v letošním roce, zda se bude zdražovat a jestli se omezí záruky. 

Zkrácený a komentovaný výtah z rozhovoru:

Komentář: Co nám odpověděla ředitelka PMI mezi řádky 

 

Zdravím Vás za českou a slovenskou IQOS komunitu.

Jste známá přímými odpověďmi na otázky, nebojíte se mluvit s koncovými zákazníky a my si ceníme, že odpovíte i naše laické dotazy, sestavené na základě dotazů uživatelů.

 

Pocházíte ze Slovenska, máte s manželem dva dospívající syny, prošla jste úspěšnou kariérou až k významné pozici ve Philip Morris, kde nyní máte na starost inovace a marketing, Bez nadsázky se dá říci, že jste uvedla IQOS na naše trhy. Povíte nám o sobě mimo těchto suchých dat i něco zajímavého, osobního, co jste ještě např. nikde nezmínila?

  • Především nejdříve zdravím vaše čtenáře, členy FB skupiny, kterou pečlivě sleduji i všechny uživatele IQOS a moc děkuji za možnost je takto přímo oslovit.

    Velmi ráda s mými třemi mušketýry, jak říkám manželovi a mým dvěma synům, trávím čas na horách. Narodila a vyrostla jsem v Tatrách a proto se tam cítím jako doma. Brzká rána jsou nejlepší, vzduch je ještě čistý a ostrý. Všude voní stromy a vládne obrovský klid, který mě naplňuje pohodou.

    I v Čechách už máme několik oblíbených míst. Umíme si užít jízdu na kole v lesích okolo Lipna, vychutnávat pohled na hluboké skalnaté údolí Vltavy a Vyhlídky Máj nebo procházku skalním městem Prachovských skal v Českém ráji. Lyžujeme všichni, v zimě si rádi užíváme na horách ranní manchester a je super, že už i v Čechách jsou místa, kde je příležitost k tak intenzivním zážitkům. 

 

Přezdívá se vám IQOS Lady, zní to trochu jako Železná Lady, je vám úspěšná britská premiérka sympatická a možná i v něčem podobná?

  • Každá silná a úspěšná žena je mi velkým vzorem a inspirací, včetně Margaret Thatcher. Obdivuji její nesmírný intelekt, odvahu a nasazení pro věc, ale také to, že se v politice, která je dodnes poměrně "pánskou záležitostí" dokázala prosadit a uspět. Nehodnotím její politický směr, ale výsledky. Dosáhla to, co si umínila a svou zem posunula kupředu. 

    To bych chtěla i já. Mojí vizí je budoucnost bez dýmu a věřím, že jsem na nejlepším místě pro ní udělat maximum. A to, zda musí být žena s takovým cílem železná lady nebo ne? Víte, nemáme to my ženy lehké. Když jsme empatické, vroucí a usměvavé, tak často čelíme názorům, že jsme málo rozhodné a profesionální. Na druhé straně, když jsme náročné a zaměřené na výsledek, může mít někdo pocit, že jsme "železné".

    Já to neřeším. Mám svoje osobní hodnoty, vždy stejné, ať už v osobním nebo pracovním životě. Jsem sama sebou. To mě osvobozuje a dává mi energii zaměřovat se na to, co opravdu považuji za důležité. 

 

Na Slovensku vás vytrvalost v kariéře a otevřený přístup k zákazníkům dovedla až k nominaci do významné soutěže Slovenka roku, jste na to pyšná, nebo je to jen přirozený výsledek dobře odváděné práce?

  • Nominace na Slovenku roku mě velmi překvapila. Nechtěla jsem tomu věřit až do oficiálního oznámení. Anketu sleduji už deset let a vím, že historicky byly v každé kategorii nominované vždy špičkové odbornice z umění, médií nebo zdravotnictví. 

    Vůbec mě nenapadlo, že by se někdy mohla kategorie business a managment týkat i mě. Dětství jsem prožila na tatranských cestičkách a lyžařských svazích nebo v hospodářství prarodičů. Nikdy jsem si nepředstavovala, že bych to dotáhla až na takovou nominaci.

    Velmi si toho vážím a vnímám ji jako inspiraci pro ostatní, aby se nebáli mít odvážné sny a rázně kráčeli životem. Svůj úspěch a štěstí má každý ve svých rukou. Tak směle do toho! Když jsem to dokázala já, může to dákazat i každý z vás.

 

Několikrát se objevil dotaz, zda sama užíváte IQOS. Víme, že jste nekuřačka, je těžké pracovat na vysoké pozici v tabákové firmě a svému produktu přesto věřit?

  • Nikdy jsem nekouřila a IQOS nepoužívám, přesto mu plně rozumím a věřím. Moje důvěra je postavená na vědeckých faktech i zpětné vazbě uživatelů. Zajímám se o každou novou vědeckou studii a zároveň se snažím pochopit, co každému uživateli IQOS osobně přináší. 

    Nejnapínavější to bylo v začátcích, když jsem IQOS přinesla prvním kuřákům v rodině a přátelům. Byla jsem zvědavá, jak se projeví pokles škodlivin až o 95% oproti kouření cigaret, chybějící kouř a popel v jejich životech. 

    Vzpomínám na jednoho kamaráda, který dostal IQOS mezi prvními. Za den vykouřil 2 krabičky cigaret a přechod na IQOS tedy nebyl vůbec jednoduchý. Hlavně v prvních dnech si chtěl často znovu zapálit. Tehdy jsem ho téměř doslova držela za ruku a nakonec jsme to spolu zvládli. Dnes na cigaretu už nepomyslí a ještě víc mají radost jeho manželka a děti.

    IQOS přináší změnu k lepšímu i lidem okolo kuřáků. Dnes, kdy máme v ČR a SK statisíce uživatelů (v roce 2018 už čtvrt milionu pozn. autora) už jsou tato fakta všeobecně uznávaná a to je to, co mě těší nejvíc.

 

Hodně cestujete, kam nejdále vás IQOS zavedl a kde ráda odpočíváte na dovolené?

  • Pracovně mám na starost IQOS v ČR, SK A Maďarsku. Světová centrála PMI je ve Švýcarsku v Lausanne. Cestuji tedy především po střední Evropě. Nejdále jsem byla pracovně v USA. 

    Už jsem zmínila, že s rodinou cestujeme rádi, ale je velký rozdíl mezi pracovní cestou a soukromým výletem. Vybíráme si hlavně místa, kde nás prostředí a způsob života něčím překvapí a obohatí. A nemusí to být vždy daleko, moji mušketýři např. milují řízení malé motorové loďky meandry Baťova kanálu, je pro ně velký zážitek pozorovat, jak se plní plavební komora, ale i adrenalin, zda udrží směr často úzkými průplavy. 

Evergreenem v naší FB skupině jsou HEETS a jejich příchutě, povězte nám prosím, kdy se dočkáme dalších variant a jak je to opravdu s příchutěmi, jsou v EU zakázané?

  • Vnímáme zájem uživatelů o nové příchutě HEETS a i pro rok 2019 jsme připravili zajímavý plán, který by pro vás měl být dobrou zprávou. Máme však i omezení, ať už legislativní nebo interní, které musím respektovat. Z toho důvodu všechny příchutě HEETS zatím uvést neplánujeme. V každém případě se budeme snažit reflektovat vaše požadavky v co největším měřítku. 

 

Jak to bude po roce 2020 s mentolem v HEETS, když u cigaret končí?

  • Mentol u cigaret v EU opravdu v květnu 2020 skončí. Vyplývá to ze závazné legislativy pro všechny členské země. Co se týká mentolu v nehořících výrobcích, těch se zatím omezení mentolové příchutě netýká. Osobně si myslím, že pro dospělé kuřáky mentolových cigaret to může být další zásadní důvod IQOS vyzkoušet a přejít z hoření na zahřívání. Ve 21. století už opravdu nikdo kouřit nemusí. 

 

Pokud na vašich webech uvádíte Amber s tónem oříšku, nebo Yellow s nádechem citrusů, uvedete také Green Zing, když se jedná jen o variantu mentolu připomínající limetku?

  • Samozřejmě velmi aktivně sledujeme, jaká témata uživatelé IQOS těší i trápí. Víme, že příchutě jsou jedním z nich a dokázala to i zkušenost s obrovským ohlasem po představení varianty Sienna. A pro letošní rok máme připravená nějaká překvapení a věřím, že přinese podobné potěšení a další možnost si vychutnat IQOS jinak. 

  

Blíží se účinnost spotřební daně, už nám prozradíte, zda ji promítnete do koncové ceny nebo ji zaplatíte za nás?

  • Ano, ve čtvrtek (27.3.) vyšel ve sbírce zákonů České republiky zákon, který zavádí spotřební daň na výrobky bez dýmu. Je to něco, s čím jsme už delší dobu počítali a proto nás to nepřekvapilo. V našich zemích je běžné, že se na tabákové výrobky vztahuje spotřební daň. Budeme se i nadále snažit, aby koncová cena HEETS byla pro dospělé kuřáky i uživatele co nejmenší bariérou při přechodu k lepší volbě ve srovnání s kouřením cigaret. Konkrétnější momentálně být nemohu.

 

Někteří kuřáci se obávají vstupní investice do zařízení. Nechystáte se jim nějak pomoci, aby se mohli vzdát cigaret a přešli na IQOS?

  • Vzdát se cigaret a přestat s kouřením je nejlepší volba. Ale je to velký krok a pro mnohé nepřekonatelný. Rovněž i přechod z klasických cigaret na IQOS a prvotní investice může být pro některé kuřáky bariérou. 

    Abychom IQOS zpřístupnili pro každého, na IQOS prodejnách v ČR a na Slovensku aktuálně v pilotním projektu testujeme možnost splátkového prodeje na všechny registrační nabídky pro nové uživatele (IQOS 2.4+, IQOS 3 a IQOS Combo). Zákazník si prvotní investici rozloží na 6 nebo 10 měsíčních splátek bez navýšení a bez úroků a z prodejny odejde se svým prvním IQOS zařízením.

 

Poskytujete na IQOS nadstandardní záruku, zařízení bez velkého zkoumání vyměňujete na místě. Víme, že toho zákazníci často zneužívají, udržíte přesto tuto výhodu?

  • Snažíme se členům IQOS clubu poskytnout opravdu nadstandartní péči už v průběhu přechodu od klasických cigaret k IQOS, ale i potom. Součástí tohoto konceptu je asistence při obsluze zařízení, identifikace problémů a řešení, případně výměna zařízení, pokud je to opravdu nutné.

    Víme také, že ne všichni uživatelé hrají úplně fér. V tuto chvíli ale ještě nechceme pravidla měnit. Věříme, že ti uživatelé, kteří IQOS opravdu rozumí a mají radost ze změny, kterou jim a blízkým přináší do života, systém zneužívat neboudou a ostatní se k nim postupně také přidají. 

 

Množí se zákazníci, kteří v reklamaci nedostanou zpět limitovanou edici, kterou si koupili, zdá se vám to v prvním roce záruky v pořádku?

  • Víte, jen v roce 2018 jsme mimo dvou základních verzí 2.4+ a čtyř verzí 3.0 přinesli našim uživatelům edice Ruby, Pink, Blue a Moto GP. Je opravdu složité dlouhodobě udržet náhradní díly na všechno, ať už jde o nahřívače, nabíječky nebo jejich kombinace. Je to náročné především logisticky. Ale chápu a je mi líto, že to zákazníky nepotěší. Věřím ale, že to jinými nabídkami vyvážíme. 

 

Počítáte s rozšířením IQOS Store nebo alespoň pop-up stánků i do dalších měst nebo zůstane největší díl práce na IQOS partnerech?

  • Úloha IQOS Storu a dalších IQOS míst je jiná než IQOS partnerů. Ti sehrávají nepřekonatelnou roli především v okamžiku, kdy se dosplěý kuřák rozhoduje o změně, zkouší nebo si chce koupit a konvertovat na IQOS. Jsme velmi rádi za skvělý tým nadšených odborníků, kteří jsou připraveni pomoci zákazníkům v každém okamžiku. Sehrávají v našem byznysu důležitou roli a počítáme s nimi i v budoucnosti. 

    IQOS Store a další místa přímo navázaná na značku IQOS, poskytují asistenci v širším měřítku. Pomáhají dospělým kuřákům získat víc informací o IQOS, možnost vyzkoušet si ho, koupit ale také dozvědět se o novinkách ať už o zařízení nebo doplňků, náplní, ale i vědy a odborných faktů. Momentálně máme v Česku 20 a na SLovensku 10 takových míst a zvažujeme jak dál. 

 

Nalákáte nás na novinky nebo odměny pro letošní rok v rámci IQOS clubu? Můžeme opět čekat např. soutěž o vstupenky na GP Moto?

  • Určitě ano. IQOS club je něco, čeho si uživatelé velmi cení a my připravujeme několik novinek. Ráda bych upřednostnila osobnější formu komunikace s registrovanými uživateli, která by mohla vyústit do nabídek šitých na míru konkrétním jednotlivcům.

    Chceme také přinést několik možností, jak uživatelům umožnit zúčastnit se zajímavých akcí nebo dosáhnout na zážitky, které by jinak byly nedosažitelné. Se stájí Ducati a Moto GP máme v PMI dlouhodoubou spolupráci a určitě budeme mít zajímavé nabídky i letos. 

IQOS 3 je velmi mladý a přesto už v Japonsku existuje limitovaná červená edice Traveler, kdy se nějaké podobné dočkáme i u nás?

  • Víme, že limitované edice mají úspěch a máme pro vás překvapení i letos. Budu doufat, že vás také potěší. 

 

V loňském roce se velmi vydařila společenská akce IQOS 3 Trinity pro veřejnost, chystáte nějaká další setkání se zákazníky, např. na hudebních festivalech?

  • Minulý rok byl přelomový, kdy jsme si vyzkoušeli nové přístupy a druhy akcí. Velmi dobrou zpětnou vazbu jsme dostali např. na Filmový festival v Karlových Varech (KVIFF), Pohodu na Slovensku, ale i Trinity. Letos chceme některé z těchto akcí rozvinout ještě dál, např. spolupráci s KVIFF, ale také chceme nabídnout platformy nové. Zatím je to ještě ve stádiu plánování. Více vám snad budu schopná říct více na konci dubna. Klidně se za mnou vraťte pro další informace. 

Moc děkujeme paní ředitelce za její čas a obsáhlé odpovědi. Pokud byste ji měli zájem podpořit v anketě Slovenka roku, hlasovat online po jednoduché registraci mohou i Češi na tomto odkazu. Já osobně jsem hlasoval, rozhodně si to zaslouží a navíc můžete vyhrát exkluzivní 8 denní dovolenkový pobyt pro 2 osoby v hotelu Labrande Coral Beach 4 * s all inclusive v atraktivní Gambii.

 

Kdo dlouhý rozhovor jen projel až sem na konec, může si přečíst zkrácenou verzi s mým komentářem. Napište nám dolů do komentářů nebo skupiny na Facebooku, pokud máte zájem, abychom vyzpovídali další zajímavé osobnosti. 

Upravit
comments powered by Disqus